Vi tar en titt inn i glasskulen og ser på hva som kan bli trendene for 2022 innen grafisk design og også disiplinene UI og UX.
Dette er vår tredje rapport vi leverer og håper det kan gi både inspirasjon og mye glede for alle kreative der ute. Hvert eksempel har link til designer / profilside.
Monokrom design
Vi ser stadig flere indikasjoner på at monokrome design er på vei tilbake. Dette da det ofte oppfattes som lettere å fordøye, god kontrast samt at at merkevaren kan fungere med lite "støy" rundt seg. Kan ofte forvekles med "minimalistisk".
NFT (Non-fungible token)
Dette er vel kanskje ikke en direkte design trend, men snarere en ny måte å selge sine digitale kunstverk og design på. De er altså kryptografiske, men i motsetning til andre kryptovaluta finnes det bare én av sitt slag. Her vil det dukke opp gallerier og sider som på vegner av kunstnere og kreative selger for deg. One to watch for 2022.
Minimalisme
Her har vi allerede sett denne trenden for alvor sette preg på 2021.
Økt bruk av 3D
Vi tror takket være moderne og enklere tilgang på 3D software så vil vi se denne trenden øke på i 2022. Også er det utrolig morsomt å se designere med ingen form for bakgrunn innen 3D skape eyecandy på digitalt i form av animasjoner og enkle illustrasjoner som ofte sees i kombinasjon med 2D.
Maksimalisme / brutalisme
Denne trenden, som deler av foregående er ikke direkte ny av året, men slipes og blir langt mer i retning "anti design" hvor man ser grensen fra brutalisme mot anti helt klart strekkes. Spennende, men helt klart ikke egnet for alle merkevarer.
Glasmorphism 2.0
Vi ser også denne trenden bli raffinert inn i 2022 og tror vi vil se denne mer utbredt, spesielt innen UI/UX design
Myke, flytende gradienter
Enten liker man eller, misliker den, men at gradients har gjort sin gjenkomst er det ingen tvil om. Dog ikke så "glossy" som praktisert i grensesnitt på begynnelsen av 2000-tallet 🤪
Abstrakt design / kunst
Dette har vi sett blitt brukt av festivaler og kunst utstillinger i ganske lang tid, men nå ser vi at også etablerte merkevarer innen sport og teknologi aktivt begynner å bli mer vågale. Spennende og berikende retning.
Art Deco
Her ser vi comeback av en gammel klassiker. Hvor mote og grafisk design låner hemningsløst konsepter og gode vibber fra hverandre
Data visualisering
Informasjonsgrafikk blir stadig viktigere. Med digitale møteplasser og interaktive rapporter så blir visualisering av data ikke bare et måte å presentere statistikk og tall på men også en inspirerende trend.
Dette og mye mer tror vi blir noen av trendene for 2022. Også ser vi at stadig flere benytter mikrointerkasjoner (subtile animasjoner) og muligheten for å få "mørk modus" på web. Også kan vi konstatere at stadig flere får opp øynene for nye, moderne publiseringsverktøy. Wordpress har faktisk nå "bare" 37% av alle nettsider i verden. En av aktørene som har vokst enormt i 2021 er Webflow. Og vi tror 2022 for alvor blir året hvor "no-code" vil stå enda sterkere på web.
Vi takker for at du tok deg tid til å lese denne artikkelen og setter pris på om den deles til alle som fortjener litt ekstra inspirasjon i hverdagen 🤩