Elisabeth Segran publiserte en ganske omfattende artikkel rundt nettopp dette. For det er nemlig slik at moteindustri, farge- og trendrapporter, merkevare prognoser, ja alle som jobber innenfor kreativ industri har noe å skamme seg over hva miljø belastning angår.
Hvert år skaper bransjeledende Pantone utsagn om hva de antar blir "årets farge". Og med dette utsagnet så blir mediebildet og sosiale medier preget av hvilken farge du bør ha på klærne dine, interiør, sminke, visuell profil, bilen din++. Og dette fører oss selvsagt ut i en tilstand hvor vi over-konsumerer. Artikkelen sier videre at vi i snitt (ganske sikkert basert på statistikk fra amerikansk husholding. red.), har 150 gjenstander i skapet. Og mange av oss bruker bare et plagg fra 7-10 ganger før det går i søpla. Fargevalg spiller en enorm rolle her. Med herlige navn som millennial pink, samba, sandstone m.fl. så er det lett å la seg rive med og begjære et plagg med så kjært navn. Nå skal det legges til at gjenbruk blir stadig mer populært og resirkulering, men vi produserer faktisk mer enn vi evner å forbruke.